perjantai 23. helmikuuta 2018

Pentulassa kaikki hyvin

Pennut tulevat huomenna kaksi viikkoa. Pilkutukset alkavat olla jo aika hyvin esillä, ruskeilla vielä haaleammin. Silmät ovat osittain jo osalta joukkoa avautuneet ja seuraavaksi odotellaankin kuulohavaintoja. Pennuista on ollut paljon kyselyjä, etenkin narttupennuista. Olen kaikille pyrkinyt vastaamaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että peruutuksen vuoksi yksi urospentu etsisi vielä omaa kotia.


sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Helmin ja Dieselin pennut ovat täällä

Dallandian A- pennut ovat syntyneet<3

Helmin 10 pentua syntyivät viikko sitten lauantaina. Pentuja oli yhteensä 13, mutta kolme pentua menetimme. Synnytys oli pitkä, pennut syntyivät n. tunnin väleillä. 11. Pentu jäi synnytyskanavaan kiinni ja syntyi kuolleena automatkalla eläinsairaalaan. 2 pentua oli vielä vatsassa hengissä, mutta leikkausta viivyteltiin ja ne kaksi syntyivät keisarinleikkauksella kuolleena. Todella harmillista, kun pennut olisi ollut pelastettavissa...

6 poikaa ja 4 tyttöä, joukossa myös 3 ruskeaa pentua. Kaikki jaksavat mainiosti ja painot nousee hienosti. Olen niin onnellinen ja ylpeä tästä sakista, ensimmäisestä pentueestani <3


perjantai 2. helmikuuta 2018

Mammakoira jakselee hyvin ja paksusti

Helmin kanssa kävimme tiistaina Someron eläinklinikalla röntgenissä. Pentujen lukumäärä näyttäisi olevan jonkun verran päälle 10, 11-13?! Luustot näkyivät vielä hieman heikosti, ja sen takia määrästä ei voi sanoa varmuutta. Seuraavan kerran jos koiraa käytän röntgen kuvauksessa, niin menemme kyllä joitain vuorokausia myöhemmin.

Mammakoiralla on kaikki hyvin, ruoka maistuu, häntä heiluu ja suunpielet nousevat jatkuvasti leveään hymyyn. Vaikka vatsa on kasvanut hurjasti, Helmi liikkuu ulkona kuitenkin vetreästi. Ulkoilemme enää omilla peltoteillä loppu odotuksen ajan. Nyt laitamme pentuhuoneen valmiiksi ja rauhoitamme viimeisen viikon hälinöiltä. Viikon päästä voi olla jo H-hetki hyvin lähellä..

sunnuntai 28. tammikuuta 2018

Takana 7 viikkoa odotusta

Aika juoksee kuin siivillä, pentujen syntymään enää n.  kaksi viikkoa. Vatsa kasvaa nyt hurjaa vauhtia ja aika temmellys siellä tuntuu olevan. Helmi syö nyt 3 kertaa päivässä, ja selkeästi huomaa, että vatsaan ei mahdu enää suuria määriä kerralla. Tiistaina menemme Someron AB klinikalle ja otamme pienokaisista röntgen kuvaa, saamme ainakin lähes varmuuden montaako kaveria sieltä pitäisi odottaa :)  on tämä niin jännää, innolla odotellaan millainen kokoonpano sieltä sitten saapuu <3

Eilen lauantaina olin Juha Kareksen luennolla Somerolla. Aiheena oli koirankasvatuksen perusteet. Ja kyllä siellä olisi istunut vaikka koko päivän kuuntelemassa, niin mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Lisäksi Juha on kyllä mahtava luennoitsija, ja hänellä on omia kokemuksia ja tarinoita paljon. 
Päällimmäisenä jäi mieleen juurikin jalostuskoirien valinta ja mitä kaikkea siinä ottaa huomioon, jo silloin kun niitä omia kasvatteja valitsee sieltä pentulaatikosta. Myös kanto ajasta, pentujen hoidosta sekä luonteiden testailuista tuli todella paljon hyvää tietoa. 



keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Pentuja tulossa viikolla 7

Maanantaina kävimme Helmin kanssa ultrassa ja kyllä kaikki aavistukset osuivat oikeaan ja pentuja on tulossa <3 Pentuja on tulossa paljon, ja todennäköisesti käymme vielä röntgenissä myöhemmin, jotta saamme tarkemman määrän pennuista. Helmi siirtyy nyt pikkuhiljaa syömään energia pitoisempaa ruokaa ja alkaa kasvattelemaan vatsaansa. Pentuja odotetaan syntyväksi n. 12.2, ja luovutusikäisiä ne ovat huhtikuun puolessa välissä.
Pennut tottuvat meillä normaaliin kodin arkeen ja käsittelyyn, lapsiin, toisiin koiriin ja kissaan.
Etsin myös koteja sijoituskoirille.
Vastaan mielelläni kyselyihin pentueesta.
Lisätietoja pentueesta myös pentuja palkin alta.

Annakaisa Pesonen
044-3643980
kaisa84@windowslive.com

keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Helmi astutettu onnistuneesti

No niin, nyt on Helmi astutettu ensimmäisen kerran 11.12. Neiti tekikin tämän perin jännittäväksi pitkittämällä juoksua ja tärppipäiviä. Juoksupäivänä 18, kävimme Turun Petvetissä, jossa otimme proge näytteen joka näytti vasta 1,94... ilmankos ei neiti vielä ollut lämmennyt sulholleen.
Nyt alkaa jännittävä odotus, tammikuun puolen välin paikkeilla voi tiineyden varmistaa ultra äänellä. Jos kaikki menee hyvin, pennut syntyvät helmikuun puolessa välissä ja ovat sitten luovutuksessa huhtikuun puolen välin kieppeillä.

Huomenna torstaina lähden viemään Dieselin kotiin. Siellä on kotijoukot jo kovasti odottaneet. Diesel on meillä ollut n. kaksi kuukautta, ja ihanampaa dallu urosta saa hakea. Mahtava persoona!
Lisäilen tännekin kuvia, kun saan niitä siirrettyä koneelle. Kiitos Ylva, Rauni ja Sanna, kun olette olleet apuna ja tukena :)

tiistai 14. marraskuuta 2017

Helmin juoksut alkaneet

Blogin päivittelyt on jääneet vähille... Diesel herra on nyt viettänyt kuukauden meillä odotellen Helmin juoksuja. Aivan mahtava luonteinen koira, oli heti kuin kotonaan täällä. Kaikille ystävällinen ja tykkää kovasti lapsista. Leikkii ja pysyy hienosti meidän pihalla.

Nyt on juoksut alkaneet. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, pennut syntyvät tammi-helmikuun vaihteessa ja ovat luovutuksessa maaliskuun loppupuolella. Pennuille etsin rakastavia loppuelämän koteja. Vanhempien kanssa on harrastettu agilityä, rally-tokoa ja mejää, joten pennuilla on potentiaalia varmasti myös harrastuskentille!